Elke twee jaar voert Acerta een onderzoek uit bij startende zelfstandigen. Deze graadbarometer toont aan dat de meeste zelfstandigen gelukkiger zijn dan toen ze in loondienst werkten. Maar het toont ook aan dat starters vaak met allerlei obstakels te maken krijgen. We lichten deze obstakels toe en geven aan wat je eraan kan doen.

Administratie als grootste obstakel

Meer dan een op de drie starters geeft aan dat de administratie een obstakel is. Het is zelfs het vaakst genoemde obstakel bij startende zelfstandigen. Onlogisch is dat niet. In ons land komt er enorm veel kijken bij het oprichten van een onderneming. Je moet een ondernemingsnummer aanvragen, een financieel plan opstellen, je aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds, eventueel een akte opstellen en dergelijke meer. En daar stopt het zeker niet, want nadien moet je ook nog eens je boekhouding in orde maken, vergunningen aanvragen, btw-aangiftes doen, contracten opstellen enzovoort. En dat terwijl je als starter natuurlijk vooral op de ontwikkeling van je zaak wil focussen.

Het is een van de redenen waarom wij dit informatieplatform hebben opgericht. Wij informeren (startende) zelfstandigen en helpen ze bij het bijhouden van hun administratie. Neem de informatie op deze website door en overwin de administratieve obstakels.

Nieuwe klanten vinden

Een tweede obstakel waar veel zelfstandigen mee te maken krijgen, is het vinden van klanten. Dat kan inderdaad een uitdaging zijn. De wereld moet je nog leren kennen en je moet nog het vertrouwen van klanten winnen, want je kan misschien nog geen goede referenties voorleggen.

Daarom is het belangrijk om binnen je netwerk te laten weten dat je vanaf nu als zelfstandige aan de slag bent. Spreek je netwerk actief aan, want daar zit het qua vertrouwen wel goed. Bouw ook actief aan een nieuw netwerk. Wees daarom aanwezig op sociale media, op gespecialiseerde branchewebsites, op beurzen en dergelijke meer.

Een goede prijs bepalen

Het tweede obstakel gaat eigenlijk hand in hand met dit derde obstakel: de prijszetting. Starters vinden het vaak moeilijk om een goede prijs vast te leggen. Zeker in de beginperiode hebben veel starters het gevoel dat ze enkel met een voldoende lage prijszetting nieuwe klanten kunnen aantrekken. Door het gebrek aan klanten zijn ze misschien ook te snel in het aanvaarden van een laag tegenbod. Tegelijkertijd krijgen de starters nu ook te maken met onzekere factoren, zoals de voortdurend wijzigende energiekosten en de inflatie. Dat maakt de prijszetting er niet eenvoudiger op.

Het toont aan hoe belangrijk een goed financieel plan is. Hoewel een financieel plan niet altijd verplicht is, bijvoorbeeld als je start in een eenmanszaak, is zo’n financieel plan altijd aan te raden. En ook als je beslist om zelf je boekhouding te doen, is het een goed idee om je voor het opstellen van een financieel plan te laten begeleiden door een boekhouder of een accountant.

De juiste verzekeringen afsluiten

Er zijn uiteraard nog heel wat andere obstakels waar starters mee te maken krijgen. Als zelfstandige krijg je te maken met heel wat risico’s en wie risico’s zegt, zegt verzekeringen. Klinkt interessant, maar welke verzekeringen moet je nu afsluiten? Er is geen kant-en-klaar antwoord en uiteraard zal je verzekeraar je tegen de meest uiteenlopende risico’s willen beschermen, terwijl jij rekening moet houden met je financieel plan en financiële beperkingen. In ieder geval is een verzekering gewaarborgd inkomen en een hospitalisatieverzekering bovenop de verplichte verzekeringen geen overbodige luxe. En vergeet niet om ook na te denken over je pensioen.