Aangemaakte reacties

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Terry,

    In het geval van commissie ontstaat er een verkoopovereenkomst tussen de koper en de verkoper. De verkoper factureert de auto dus gewoon aan de koper die aan de verkoper moet betalen. Jij stelt dan weer jouw factuur op ten aanzien van de verkoper (op basis van het bedrag in de koopovereenkomst) en dient daarbij btw te berekenen.

    Fijne dag!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag NielD,

    Er is een verschil tussen een commerciële korting en een financiële korting (korting contante betaling). Deze laatste korting wordt enkel toegekend als de klant binnen een bepaalde termijn toekent. Jij hebt het wellicht over een commerciële korting.

    Bij een commerciële korting bereken je het btw-bedrag op het factuurbedrag min de commerciële korting. Dit vormt de maatstaf van heffing waarop je de btw berekent. Bij één btw-tarief is dit heel eenvoudig. Je kan korting toekennen op een bepaald product of op het factuurbedrag. De korting toewijzen aan individuele producten zoals je zelf voorstelt, is de eenvoudigste oplossing. 10/12 van de korting wordt dan toegewezen aan de hamburger van 10 euro en 2/12 van de korting aan de pils van 2 euro.

    Als je naar consumenten communiceert, heb je het wellicht over een korting incl. btw. Dan zal je in de omgekeerde richting moeten berekenen hoeveel korting exclusief btw je in feite moet toekennen om tot de korting incl. btw te komen. Er zijn wellicht wel Excel-programmaatjes vinden waarin dit alles reeds met formules is gewerkt. Voor de praktische uitwerking kan je je eventueel hierop baseren.

    Fijn weekend.

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Godelieve,

    Nee dit is niet mogelijk. Het gaat namelijk louter om twee andere activiteiten, niet om twee verschillende entiteiten.
    Alle inkomsten en kosten behoren tot een en dezelfde entiteit.

    Fijne dag!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Kelly,

    Zie de website van de Vlaamse overheid voor de voorwaarden voor een IBO: https://www.vlaanderen.be/individuele-beroepsopleiding-ibo-voor-werkzoekenden. Onder andere: bij de VDAB ingeschreven zijn als niet-werkende werkzoekende, vorige baan niet opzeggen om een IBO te kunnen starten en nog niet voor het bedrijf hebben gewerkt waarbij je een IBO wil starten. De IBO is er met andere woorden voor niet-werkende werkzoekenden, niet voor mensen die reeds een job hebben/als zelfstandige aan de slag zijn.

    Ik hoop je hiermee geholpen te hebben,
    Lorenzo

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Xena,

    Als je een btw-vrijstelling hebt, hoef je ook geen btw te berekenen. Houd er rekening mee dat je wel facturen met btw kan ontvangen en btw moet betalen die je niet kan recupereren. Je zal zelf moeten bepalen of een btw-vrijstelling voor jou interessant is.

    Fijne dag!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33
    In reactie op: Concurrentiebeding #4577

    Dag NVWR,

    Om een goed idee te kunnen hebben van de situatie, zou ik eigenlijk de volledige overeenkomst moeten kunnen bekijken en de volledige situatie moeten bestuderen. Maar daarvoor kan je uiteraard terecht bij een betaalde jurist/advocaat. Op basis van wat ik begrijp, gaat het om een concurrentiebeding in een freelanceovereenkomst. Bij een freelancer/ondernemer is het concurrentiebeding niet wettelijk geregeld en geldt dus de contractsvrijheid. De beperkte duur van 12 maanden geldt bijvoorbeeld wel bij arbeidsovereenkomsten (wel wettelijk geregeld), maar niet bij een freelanceovereenkomst.

    Het principe is dat je akkoord bent gegaan met het beding en hier dus aan gebonden bent (tip: ga nooit zomaar akkoord met een dergelijk beding). Over het algemeen wordt wel aangenomen dat het beding aan 3 voorwaarden moet voldoen: (1) De duur moet beperkt zijn tot de duur die nodig is om klanten aan jou te binden, (2) Het beding moet geografisch beperkt zijn tot een regio/land en (3) De uitgesloten activiteiten dienen te zijn vermeld en moeten verband houden met de activiteiten als freelancer.

    Wil je een heel concreet advies voor jouw situatie, kan je altijd een jurist of een advocaat inschakelen. Je kan ook even contact opnemen met het bedrijf zelf om het op een akkoordje te gooien, andere afspraken te maken en toch de toestemming te krijgen. Dit biedt nog steeds de meeste zekerheid.

    Fijne dag!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Michelle,

    Voor de inkomstenbelasting hoef je niet over een officiële factuur te beschikken. Je kan de kosten ook op een andere manier aantonen, bijvoorbeeld via de financiële maandoverzichten van PayPal. Als je vaak PayPal gebruikt, is het aan te raden om hiervoor een rekening aan te maken (net zoals je dat voor een zichtrekening doet).

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33
    In reactie op: Creditnota of niet? #4538

    Dag Dieter,

    Wil je een geboekte verkoopfactuur corrigeren/annuleren, dan moet je inderdaad een creditfactuur/creditnota maken. Dit bezorg je aan de afhakende koper en verwerk je in je boekhouding. Vermeld altijd “Btw terug te storten aan de Staat in de mate waarin ze oorspronkelijk in aftrek werd gebracht” indien er btw van toepassing is.

    Fijne dag!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Godelieve,

    Net als andere investeringen dien je dit af te schrijven. Voor meubilair en machines geldt in principe een afschrijvingstermijn van 10 jaar. Voor klein materiaal gaat het om drie jaar. Als je aannemelijk kan maken dat een kortere levensduur realistisch is, kan je hiervan afwijken. Bijvoorbeeld doordat het gaat om tweedehands materiaal, er al veel slijtagesporen zijn en dergelijke. Eenmaal het vervroegd stuk gaat, kan je het inderdaad meteen vervroegd volledig afschrijven.

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag jdusse,

    Ik snap je redenering, maar in de praktijk wordt dit niet door de fiscus geaccepteerd. In eerdere zaken heeft de rechtbank de fiscus daarin al gevolgd, bijvoorbeeld het arrest van het hof van beroep van Gent van 13.01.2015, 2013/AR/2950. “De kosten voor het volgen van een opleiding die op het aanleren en in praktijk brengen van een algemeen bruikbare vaardigheid is gericht, hebben het karakter van kosten van persoonlijke aard.” De kosten voor de auto die je zal huren, zijn uiteraard wel fiscaal aftrekbaar. De opleiding voor het behalen van het rijbewijs niet.

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Fritz,

    Een dagontvangstenboek is vereist als je contante verkopen doet waarvoor geen factuur is opgesteld.
    Meer informatie over het dagontvangstenboek vind je hier: https://www.zelfstandige.vlaanderen/wat-is-het-dagontvangstenboek/

    Fijne dag!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Cwijns,

    Je kan verschillende diensten aanbieden of activiteiten uitvoeren onder eenzelfde btw-nummer. Het is wel belangrijk om de nieuwe activiteiten door te geven. Neem hiervoor contact op met je socialeverzekeringsfonds. De factuurnummering kan ook gewoon verder blijven lopen, dat is geen probleem.

    Fijne dag!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Charter,

    Het gaat om een intussen verouderd artikel. In sommige gevallen is de mogelijkheid er inderdaad nog steeds en het hangt ook af van je statuut, maar er zijn hoe dan ook strikte voorwaarden aan verbonden. Hoe dan ook is het beperkt in de tijd. Als het te lang duurt, moet je toch overstappen naar hoofdberoep. Actuele informatie hieromtrent vind je op https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/starten-bijberoep-steunmogelijkheden , https://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/start/zelfstandige-bijberoep/wat-bij-volledige-gedeeltelijke-stopzetting-van-je en https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t1-0 . Voor specifieke vragen over onder meer loopbaanonderbreking kan je ook terecht bij de RVA: 02 515 44 44 (enkel voor vragen over loopbaanonderbreking en werkloosheid).

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33
    In reactie op: facebook facturen #4215

    Dag hjaspers,

    Facebook is in principe in Ierland gevestigd. Dat wil zeggen dat de correcte factuur inderdaad als een IC-dienst wordt geboekt: btw te berekenen in België, maar het is meteen ook weer aftrekbaar en dus een nuloperatie. Zie daaromtrent: https://www.zelfstandige.vlaanderen/hoe-verwerk-ik-een-buitenlandse-factuur/. De factuur zonder de noodzakelijke gegevens voldoet niet aan de eisen. De btw is met andere woorden niet aftrekbaar. In een ideaal geval kan je een nieuwe factuur bekomen die wel aan de eisen voldoet door contact op te nemen met de klantendienst.

    Fijne dag!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33
    In reactie op: renting #4176

    Dag Liliane,

    Bij renting boek je inderdaad bij de kosten (niet op de balans en niet afschrijven). Bij ontvangst van de periodieke factuur maak je inderdaad de opsplitsing tussen enerzijds de 61-rekening en de 65-rekening (interesten). Vergeet niet om rekening te houden met de niet-aftrekbare btw (aftrekbeperkingen bij personenvoertuigen).

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag sstrauss,

    Ook de dienst wordt inderdaad belast in het land van de afnemer. Je berekent dus geen btw, de klant berekent btw in Nederland.

    Fijne dag!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33
    In reactie op: Afsluiting boekjaar #4136

    Ik vind niet meteen kant-en-klare lijstjes voor eenmanszaken op het internet, dus zelf even nadenken. Ik neem aan dat het gaat om een enkele boekhouding, bij een eenmanszaak kan dubbel natuurlijk ook? Sowieso moet je inderdaad een pak minder doen. Ik heb even snel gebrainstormd en ben wellicht niet volledig, dus mensen: voel je vrij om mij aan te vullen! Het is alvast een aanzetje:

    – Voorraad / inventaris met de staat van alle bezittingen van de eenmanszaak
    – Afschrijvingen verwerken (+ zijn er buitengebruikstellingen?)
    – Overlopen onbetaalde verkopen / onbetaalde aankopen (zijn er dubieuze debiteuren? + vergeet ze niet aan te schrijven …)
    – Fiscale fiches opstellen (indien relevant, heb je sowieso wel nog even de tijd voor)
    – Klantenlisting (zakelijke BE-klanten met een omzet hoger dan 250 euro)

    Andere
    – Nadenken over nummering facturen: opnieuw beginnen vanaf 1 of laten doorlopen?
    – Uiteraard ook de standaardhandelingen op het einde van de maand/het kwartaal niet vergeten (btw-aangifte + betalen & intracommunautaire opgave)
    – Tip: nadenken over de optimalisatie van de socialezekerheidsbijdragen in het volgende jaar (bepalen van de ideale storting in Q1)

    Het is uiteraard ook afhankelijk van de praktijksituatie, personeel of niet enzovoort.

    Laat het maar weten als je ergens extra info over wilt :)

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Jeroen,

    Je boekt je factuur gewoon op de factuurdatum, de datum waarop je de factuur hebt gemaakt.

    Dit wil zeggen dat het voor de belastingen ook al tot de inkomsten van dit jaar wordt gerekend.
    Voor de fiscus maakt het niet uit wanneer de klant betaalt of zou moeten betalen.

    Fijne dag!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33
    In reactie op: facturatie #4084

    Dag Dkmi,

    Er zijn geen domme vragen ;-).

    Je bent zelf btw-plichtig neem ik aan en je moet dus btw-aangiften doen en btw doorstorten aan de overheid?
    Dan zal je ook altijd zelf btw moeten berekenen.

    Dan factureer je de kosten dus gewoon door zoals je het betaald hebt en bereken je ook gewoon btw.
    Betaalde je bijvoorbeeld 121 euro (100 euro + 21% btw), dan factureer je ook gewoon 100 euro (het bedrag excl. btw) + reken je 21% btw door.

    Fijne dag!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Vincent,

    Er is geen probleem met geld overzetten van je privérekening naar je zakelijke rekening. Het is eerder een probleem als je de zakelijke uitgaven zou doen vanaf je privérekening. Zorg er gewoon voor dat het voor de fiscus duidelijk is waarvoor het geld dient en dat het bijvoorbeeld geen ‘zwart geld’ is. Noteer in de mededeling bijvoorbeeld ‘Transfer privérekening Startkapitaal’. Voor de fiscus is het dan duidelijk dat je privégeld op de beroepsrekening hebt gestort en de fiscus kan de privérekening dan niet zomaar uitvlooien.

    Fijne dag!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 33)