Als ondernemer krijg je vroeg of laat te maken met concurrentie. Dat is nu eenmaal eigen aan de vrije markt. Concurrentie kan een grote uitdaging vormen voor je bedrijf, maar het kan ook juist een stimulans zijn om je te blijven ontwikkelen en te blijven verbeteren. Concurrentie kan je eigen bedrijf naar een hoger niveau tillen. Het is wel belangrijk dat je weet hoe je moet omgaan met concurrentie.

Ken je concurrenten

Om effectief te kunnen omgaan met concurrentie, is het belangrijk om je concurrentie goed te kennen. Doe onderzoek naar de producten of diensten die zij aanbieden, hun prijzen, hun marketingstrategieën en hun doelgroep. Op deze manier krijg je inzicht in wat je concurrentie doet en waarom ze bepaalde keuzes maken. Ook als starter dien je de concurrentie goed in kaart te brengen. Hieraan besteed je aandacht tijdens het marktonderzoek.

Differentieer jezelf

Klanten moeten kiezen tussen jou en de concurrentie. Als je net hetzelfde doet als de concurrentie en je op net dezelfde doelgroep focust, wordt het heel moeilijk. Je zal jezelf moeten onderscheiden en je zal potentiële klanten een goede reden moeten geven om voor jou te kiezen. Kijk naar wat jij anders doet dan je concurrenten en communiceer dit duidelijk naar je klanten. Dit kan bijvoorbeeld zijn door een betere service te bieden, door unieke producten te verkopen die beter aansluiten bij een bepaalde doelgroep of door een betere prijs-kwaliteitverhouding te hebben.

Blijf innoveren

Innovatie is een belangrijke factor om concurrentievoordeel te behalen. Blijf continu innoveren en zoek naar nieuwe manieren om je producten of diensten te verbeteren. Op deze manier blijf je relevant en interessant voor je klanten en kun je jezelf onderscheiden van je concurrentie. Stilstand betekent dat je concurrenten je mogelijk voorbij kunnen streven, dat wil je koste wat het kost voorkomen.

Focus op je klanten

Richt je op de klanten hun behoeften en wensen en bied oplossingen die hierbij aansluiten. Dit kan bijvoorbeeld door het bieden van een uitstekende klantenservice, het aanbieden van persoonlijke en op maat gemaakte producten of diensten of door het bieden van een snelle en gemakkelijke levering. Door te focussen op je klanten en niet louter te kijken naar de concurrentie, kan je net een streepje voor hebben op belangrijke concurrenten.

Werk samen met je concurrentie

In sommige gevallen kan het interessant zijn om samen te werken met concurrenten in plaats van voortdurend de strijd aan te gaan. Bijvoorbeeld door samen te werken aan een gezamenlijk project of door het delen van kennis en ervaringen. Op deze manier kun je van elkaar leren en samen sterker staan. Bij het samenwerken met concurrenten is het wel belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt en dat deze worden opgenomen in waterdichte overeenkomsten.

Blijf kijken naar jezelf

Het is belangrijk om de concurrenten te kennen en goed te monitoren wat zij doen, hoe ze dat doen en waarom ze dat doen. Maar op het einde van de rit moet de voornaamste focus toch gewoon bij je eigen bedrijf liggen. Concentreer je op je eigen doelen en strategieën en blijf hier consistent in. Op deze manier kun je je eigen unieke positie in de markt creëren en behouden. Gooi je strategieën en je visie niet meteen om omdat een concurrent op een bepaalde manier handelt.