Winkels komen en gaan, maar er is een constante: de pop-upstores zien we steeds vaker in het straatbeeld verschijnen. Het gaat daarbij niet alleen om pop-upwinkels, want bijvoorbeeld ook pop-upbars en pop-uprestaurants schieten als paddenstoelen uit de grond. Al deze pop-upconcepten hebben iets met elkaar gemeen: ze komen en ze gaan. Want een pop-up is altijd tijdelijk van aard.

Eenvoudig een pop-upconcept opstarten en uitbaten

Dat een pop-up tijdelijk van aard is, komt omdat het wordt gezien als een proeftuin. Het is een manier om een concept of een idee in de praktijk uit te testen, zonder dat het al nodig is om een duur pand te kopen of te huren. Zonder al te grote kosten en verplichtingen kan men al even de markt aftasten. Speciaal om dit mogelijk te maken, heeft de overheid een wet voor dergelijke pop-upconcepten opgesteld. Flexibiliteit is daarbij belangrijk. Zo kan je als huurder de huur gemakkelijk opzeggen, maar kan de verhuurder dit niet zomaar doen. Ook mag je verbouwingen laten uitvoeren als dit overeenkomt met de afspraken in het contract.

Daartegenover staat dan weer wel dat het contract tijdelijk moet zijn en niet langer mag duren dan een jaar. Als het tijdelijke concept aanslaat, kan je het huurcontract tot een klassieke handelshuurovereenkomst omvormen. Bij een handelshuurovereenkomst gelden er wel andere regels waar je dan rekening mee moet houden.

Interessant voor huurder en verhuurder

Een pop-upstore is dus heel interessant voor de ondernemer die een aantal dingen wil uittesten, maar kan ook interessant zijn voor de verhuurder. Meestal gaat het om een ruimte waarvoor men niet meteen een huurder kan vinden. Jij kan experimenteren, er komen huurinkomsten binnen en hopelijk komt het uiteindelijk tot een handelshuurovereenkomst. Soms kan je zelfs een pop-in opstarten, een winkeltje in een grotere winkel. Dit is vooral interessant als beide concepten elkaar versterken en niet beconcurreren. Ook in winkelcentra is er vaak nog wel ruimte om een klein standje te openen. Je profiteert dan mee van de traffic die er sowieso al is.

Wat kost een pop-upstore starten?

Dat is afhankelijk van verschillende zaken. Zo is er bijvoorbeeld de huur, maar ook de inrichting van de pop-upstore. Daarnaast is het de vraag of je bijvoorbeeld de hulp van personeel inschakelt. Tevens krijg je te maken met kosten voor het kassasysteem, voor het afspelen van muziek en dergelijke meer. Hoe dan ook zal je je pop-upstore voldoende moeten promoten, want anders trek je misschien verkeerde conclusies. Je krijgt dus te maken met promotiekosten.

Houd verder rekening met opstartkosten. Als je een pop-upstore start, dien je namelijk over een ondernemingsnummer te beschikken. Je moet je dus aansluiten als zelfstandige. Dat wil ook zeggen dat je socialezekerheidsbijdragen dient te betalen. Bij het oprichten van een vennootschap komen er extra kosten om de hoek loeren. Het opstellen van een financieel plan is aan te raden. Daarmee krijg je een goed zicht op de kosten en zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan. De pop-upstore zal je dan weer helpen om bepaalde zaken uit het plan te verfijnen voordat je definitief van start gaat.