Home Forums Alles omtrent boekhouden Duplicaatfactuur

Weergave van 1 genest antwoord
  • Auteur
    Berichten
    • maeyegun
      Bijdrager
      Aantal berichten: 1

      In de algemene info ivm duplicaatfactuur vind ik volgende uitleg ‘Wanneer een klant de originele factuur verloren is en een dubbel aanvraagt, dan moet je in principe een duplicaatfactuur uitreiken. Je mag met andere woorden niet gewoon opnieuw een afdruk maken van de originele factuur…’ Echter, in deze tijden worden de ‘originele’ facturen meer en meer digitaal verstuurd en kan je deze dus in principe honderd keer opnieuw afdrukken. Heeft de fiscus hier dan geen problemen mee?

    • Lorenzo Risack
      Moderator
      Aantal berichten: 14

      Dag Maeyegun,

      Goede vraag! Enerzijds worden er ook (technische) eisen gesteld aan digitale facturen. Het belangrijkste daarbij is dat ze niet te manipuleren zijn.
      De facturen zouden in dit geval dus altijd hetzelfde factuurnummer moeten hebben en dat zou de controleur moeten opmerken. Dat is natuurlijk ook bij een geprinte en gekopieerde factuur het geval.

      Daarnaast is er ook de fiscale bewaarplicht die stelt dat je ook andere documenten zoals brieven en mails moet bewaren. De fiscale controleur zou dus moeten kunnen kijken naar de mails waarbij de facturen zijn verzonden. Ook hierdoor is manipuleren opnieuw moeilijker geworden.

Weergave van 1 genest antwoord
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.