Franchising heeft zich door de jaren heen bewezen als een krachtig bedrijfsmodel waarmee veel ondernemers in Vlaanderen en daarbuiten succes hebben geboekt. Voor de aspirant-ondernemer kan het een uitstekende manier zijn om de wereld van het ondernemerschap met enige hulp en zekerheid te betreden. Maar wat houdt franchising precies in en waarom kiezen zoveel ondernemers voor dit model?

Wat is franchising?

Franchising is in essentie een zakelijke samenwerking waarbij een ondernemer (de franchisenemer) de toestemming krijgt om een bedrijf te runnen onder de merknaam van een grotere onderneming (de franchisegever). Dit betekent dat je als franchisenemer de bewezen bedrijfsstrategieën, de merknaam en ondersteunende diensten van de franchisegever gebruikt om je eigen vestiging te exploiteren. Onder andere Panos, Starbucks en Delhaize hebben een franchisingmodel.

Franchisenemers kunnen vaak op bepaalde voordelen rekenen, bijvoorbeeld het gebruik van geheime recepten, het goedkoop inkopen van producten, het gebruik van software van de franchisegever en dergelijke meer. Daartegenover staan uiteraard ook verplichtingen. Dit alles wordt opgenomen in een franchiseovereenkomst.

De aantrekkingskracht van franchising

Het grootste voordeel van franchising is dat het veel van de risico’s wegneemt die gepaard gaan met het starten van een eigen onderneming vanaf nul. Je stapt in een bewezen concept, met een gevestigde merknaam en een klaar klantenbestand. Bovendien profiteer je van de collectieve marketing en de inkoopkracht van de franchisegever. Hierdoor kun je als startende ondernemer sneller groeien en winstgevend worden. Als er iets niet meteen lukt, heb je ook meteen een aanspreekpunt. Vaak bieden franchisegevers ook collectieve opleidingen aan om de opstart te vereenvoudigen. In ieder geval hoef je geen tonnen te investeren om merkbekendheid te vergaren.

De keerzijde van de franchisemedaille

Net zoals bij het starten van iedere onderneming krijg je te maken met een initiële investering. Daarnaast betaal je ook regelmatig royalty’s aan de franchisegever, wat druk kan leggen op de winstgevendheid van jouw zaak. Ook is er minder ruimte voor creativiteit en innovatie. Je bent gebonden aan de regels en procedures van de franchisegever. Voor sommige ondernemers kan dit gevoel van verlies aan autonomie een belangrijk minpunt zijn. Tot slot gaat het vaak om heel strikte contracten, zeker als je ook nog eens het gebouw huurt van de franchisegever. Dit beperkt je mogelijkheden om het franchiseconcept los te laten en een andere weg in te slaan. Vergeet tot slot niet dat jouw imago ook verbonden is aan die van de franchisegever: schandalen waar jij niks mee te maken hebt, kunnen jouw goede naam toch besmeuren.

Goede franchiseovereenkomst is belangrijk

Een goede franchisingrelatie is gebaseerd op duidelijke communicatie, duidelijke afspraken en wederzijds rechten en verplichtingen. Daarom is een goede franchiseovereenkomst zo belangrijk. Deze overeenkomst is de ruggengraat van deze relatie. In de overeenkomst staan alle rechten en plichten van zowel de franchisenemer als de franchisegever. Van marketingbijdragen tot eigendomsrechten en van intellectuele rechten tot beëindigingsclausules: alles moet zwart-op-wit staan. Let ook altijd op met wijzigingsbedingen. Het is van essentieel belang dat je deze overeenkomst zorgvuldig naleest, eventueel met de hulp van een juridisch adviseur, voordat je jouw handtekening plaatst.