De wet op de garantie heeft recentelijk enkele wijzigingen ondergaan die van belang zijn voor zowel consumenten als ondernemers. In dit artikel bekijken we de kernpunten van de wet, die sinds 1 juni 2022 van toepassing is, en de gevolgen hiervan voor Belgische ondernemers en consumenten.

Nieuwe garantieregels sinds 1 juni 2022

Sinds 1 juni 2022 zijn de nieuwe garantieregels van kracht voor alle B2C-verkoopovereenkomsten van goederen. Verkoopovereenkomsten die vóór deze datum zijn gesloten, evenals de verkoop van dieren ongeacht de aankoopdatum, vallen echter nog onder de oude garantieregels, zoals vastgelegd in de wet van 1 september 2004.

Deze wet is specifiek gericht op de verkoop van consumptiegoederen door professionele verkopers aan consumenten die deze goederen aankopen voor privégebruik. Deze consumptiegoederen omvatten diverse items, zoals auto’s, meubels, smartphones en meer. Het is echter belangrijk op te merken dat enkele goederen (bijvoorbeeld water, gas, elektriciteit en enkele specifieke goederen voor digitale inhoud), uitgesloten zijn van het toepassingsgebied van deze wet. Bovendien geldt de garantie niet voor onroerende goederen (bv. een huis of een bouwgrond). Ook bij B2B-transacties zijn deze garantieregels niet van toepassing.

Non-conformiteit en het recht op garantie

Opdat een consument bepaalde rechten zou kunnen uitoefenen, moet er sprake zijn van non-conformiteit. Dit treedt op wanneer een geleverd goed niet overeenkomt met wat is gevraagd of wat is besteld. Ook reclame-uitingen of verkoperspraatjes kunnen invloed hebben op wat een consument mag verwachten van een product en of een product dus al dan niet conform is. Consumenten kunnen de wettelijke garantie niet inroepen voor zaken als termijnwijzigingen of als ze op de hoogte waren van het gebrek ten tijde van de aankoop.

De wettelijke garantie kan worden ingeroepen binnen 2 jaar na levering van het product aan de consument. Interessant is dat voor digitale goederen waarbij de overeenkomst voorziet in een doorlopende levering van digitale inhoud of diensten gedurende meer dan twee jaar, de verkoper aansprakelijk is voor elk conformiteitsgebrek van de digitale inhoud gedurende die leveringsperiode. Dan geldt de termijn van twee jaar dus niet.

Ingrijpen bij een gebrek

Bij de vaststelling van een gebrek moet de consument de verkoper zo snel mogelijk, en uiterlijk binnen twee maanden, op de hoogte brengen. Dan heeft de consument het het recht op gratis herstel of vervanging, prijsvermindering of zelfs ontbinding van het verkoopcontract. Hieraan kunnen wel aanvullende voorwaarden verbonden zijn.

Hoewel de garantietermijn van 2 jaar kan worden opgeschort tijdens de herstel- of vervangingsperiode, begint deze niet opnieuw te lopen na de vervanging of het einde van de herstelling. De garantietermijn kan contractueel worden uitgebreid, maar niet ingekort. Eenmaal de termijn van twee jaar is afgelopen, kan de consument geen beroep meer doen op de maatregelen uit deze wet. Uiteraard kan de consument wel nog altijd actie ondernemen tegen verborgen gebreken op basis van artikel 1641 BW en volgende. Dan moet de consument zelf bewijzen dat er op het ogenblik van de verkoop sprake was van een verborgen gebrek.

De Algemene Directie Economische Inspectie houdt toezicht op de naleving van de garantiewetgeving. Bij geschillen kunnen consumenten zich wenden tot de ombudsdienst of kunnen zij juridische stappen ondernemen.