Wanneer je als ondernemer actief bent in de reissector en reisdiensten op afstand verkoopt, bijvoorbeeld telefonisch of via het internet, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels die de rechten van de consument beschermen. De verkoop op afstand kent namelijk heel specifieke regelgeving, met name als het gaat om het herroepingsrecht van de consument. In dit artikel gaan we dieper in op deze regelgeving en de belangrijkste nuances voor de reissector.

Normale regels met betrekking tot het herroepingsrecht

Normaal gesproken heeft de consument bij aankopen op afstand het recht om binnen veertien kalenderdagen na de levering van een goed of het afsluiten van een dienstencontract van de aankoop af te zien. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. Tijdens deze periode kan de consument het product beoordelen en, in het geval van fysieke goederen, testen op een manier zoals dat ook in een winkel zou mogen. Denk bijvoorbeeld aan het passen van kleding. Als de consument uiteindelijk beslist dat hij het product toch niet wil kopen of de dienst toch niet wil afnemen, kan hij hier kosteloos van af zien. Echter, dit herroepingsrecht kent enkele specifieke uitzonderingen. Zo zijn er uitzonderingen voor producten op maat en goederen die om gezondheids- of hygiëneredenen zijn verzegeld. Ook voor de reissector is er een uitzondering voorzien.

Uitzondering herroepingsrecht bij verkoop op afstand van reizen

Wanneer een consument diensten aankoopt die betrekking hebben op accommodatie (niet bedoeld voor permanente bewoning), vervoer, autoverhuurdiensten, catering en vrijetijdsbesteding, is het herroepingsrecht niet van toepassing. Dit betekent dat, indien een klant bijvoorbeeld online een reis, een vliegticket, een hotelkamer of een huurauto boekt, hij of zij niet het recht heeft om binnen veertien dagen van de aankoop af te zien en een terugbetaling te eisen.

Als ondernemer ben je wettelijk verplicht om duidelijk op jouw website te vermelden dat de consument geen beroep kan doen op het herroepingsrecht. Door dit duidelijk te communiceren, zorg je ervoor dat jouw klanten hiervan op de hoogte zijn en voorkom je eventuele misverstanden. Het staat je ook toe om vrijwillig toch een vorm van herroepingsrecht toe te kennen. Dan heeft dit herroepingsrecht een contractuele basis. De gemaakte afspraken zullen dan de rechten van de consument vormgegeven.

Wel herroepingsrecht voor gekochte goederen

Sommige reisbureaus bieden ook andere goederen of diensten aan waarvoor er wel een herroepingsrecht van toepassing kan zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval als het reisbureau ook reisaccessoires aanbiedt, zoals reiskoffers. Wanneer een klant besluit een product terug te sturen, dient dit binnen 14 dagen na de melding te gebeuren. De kosten voor de retourzending zijn in principe voor de consument, tenzij je als ondernemer aangeeft dat je deze kosten op jou zult nemen.

Indien het herroepingsrecht van toepassing is en de consument beslist om hiervan gebruik te maken, is de verkoper verplicht om alle ontvangen betalingen, inclusief eventuele leveringskosten (kosten voor de levering aan de consument), binnen 14 dagen terug te betalen. Dit hoeft echter pas nadat je de goederen terug hebt ontvangen of een bewijs van de terugzending hebt gekregen.