Soms kan het nodig zijn om de prijzen van je producten te verhogen, bijvoorbeeld omdat de winstgevendheid van je bedrijf afneemt of omdat de grondstofprijzen stijgen. Veel ondernemers trachten dergelijke prijsverhogingen koste wat het kost te voorkomen, omdat ze bang zijn dat klanten hierdoor zullen afhaken. Echter, als jouw bedrijfskosten stijgen, kan een prijsverhoging noodzakelijk zijn om jouw bedrijf gezond te houden. Aan een failliet bedrijf heeft niemand iets. In dit artikel delen we enkele tips om je te helpen bij prijsverhogingen zonder klanten af te stoten.

Tip 1: wees transparant

Open en eerlijke communicatie is cruciaal wanneer je besluit om jouw prijzen te verhogen. Leg je klanten uit waarom je de prijsverhoging doorvoert, bijvoorbeeld door te wijzen op gestegen productiekosten of verbeteringen aan het product. Klanten zullen eerder begrip tonen als ze de redenen achter de prijsverhoging begrijpen. Maak ze duidelijk dat het er niet om gaat om meer geld door te sluizen naar aandeelhouders, maar dat het nu eenmaal niet anders kan.

Tip 2: voeg extra waarde toe

Een prijsverhoging kan hand in hand gaan met een waardestijging. Men moet meer betalen voor je product, maar men krijgt er ook iets extra voor in ruil. Bijvoorbeeld, de prijs stijgt met 20% en men krijgt ook 10% extra volume. Dit kan gunstig zijn, omdat je zo ook kunt rekenen op volumevoordelen bij de productie en het transport van het product. Een waardetoevoeging kan echter ook op andere manieren, bijvoorbeeld door de waarde van je merk te verhogen, door snellere levertijden te bieden of door een nog betere klantenservice te bieden.

Tip 3: verhoog de prijzen in stappen

Als aanzienlijke prijsstijgingen noodzakelijk zijn, kan je klanten echt afschrikken. Overweeg daarom om de prijzen geleidelijk te verhogen. Dit maakt de prijsverhoging minder schokkend voor je klanten en geeft hen de tijd om aan de nieuwe prijs te wennen. Een kleine prijswijziging merken klanten soms zelfs niet eens op, waardoor je in kleine stapjes onopgemerkt naar het nieuwe prijsniveau kunt groeien.

Tip 4: analyseer je concurrenten en klanten

Een goede kennis van de markt is essentieel bij het verhogen van prijzen. Als jouw prijzen veel hoger zijn dan die van jouw concurrenten, loop je het risico klanten te verliezen. Onderzoek de prijsstructuren van jouw concurrenten en zorg ervoor dat jouw prijzen competitief blijven. Ken ook je klanten. Mogelijk schenken jouw klanten vooral aandacht aan een lage prijs. Het kan dan een idee zijn om bijvoorbeeld de hoeveelheid én de prijs te verlagen, waardoor je de laagste prijs lijkt te hebben en tegelijkertijd een hogere prijs per volume-eenheid hanteert.

Tip 5: zorg voor een uitstekende klantenservice

Mogelijk zullen klanten vragen hebben over de nieuwe prijzen en contact opnemen met de klantenservice. Het laatste wat je wilt, is dat de klantenservice niet beschikbaar is of geen uitleg kan geven bij de prijswijzigingen. Met een goede klantenservice kan je klanten wegwijs maken in de beweegredenen van de prijswijziging en begrip opbouwen. Bovendien bouw je zo ook klantenloyaliteit op.