Voor de werking van de overheid en de sociale zekerheid is het belangrijk dat bedrijven hun fiscale en sociale schulden voldoen. Om te garanderen dat deze schulden worden betaald, heeft men de inhoudingsplicht bij fiscale en sociale schulden ingevoerd. Deze maatregel, die specifiek is gericht op bepaalde sectoren waar dergelijke schulden vaak voorkomen, zorgt ervoor dat bedrijven hun financiële verplichtingen nakomen. Als ze zelf niet betalen, moeten hun opdrachtgevers dat namelijk voor hun doen.

Wat is de inhoudingsplicht?

In een aantal sectoren is het voor opdrachtgevers, ondernemers of onderaannemers verplicht om te controleren of de (onder)aannemers fiscale en/of sociale schulden hebben. Indien dit het geval is, mogen zij niet zomaar de volledige factuur betalen. Ze moeten namelijk een deel van het factuurbedrag inhouden en rechtstreeks naar de overheid moeten doorstorten. Het gaat om een wettelijke verplichting die moet garanderen dat fiscale en sociale schulden worden betaald.

Wie zich niet houdt aan de inhoudingsplicht, riskeert sancties. In de eerste plaats loop je het risico op een administratieve geldboete. Het bedrag hiervan is gelijk aan het dubbele van het bedrag dat je normaal had moeten inhouden en doorstorten. Daarnaast kun je hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld voor de betaling van de fiscale en/of sociale schuld. Het is met andere woorden belangrijk om aan de inhoudingsplicht bij sociale en fiscale schulden te voldoen.

Toepassingsgebied van de inhoudingsplicht

De inhoudingsplicht geldt niet voor alle opdrachtgevers en ondernemers. Het geldt enkel voor opdrachtgevers, ondernemers en onderaannemers die activiteiten (laten) uitvoeren in een beperkt aantal sectoren. Op het moment van schrijven gaat het om de bouwsector (werken in onroerende staat en de levering van stortklaar beton), de vleessector en de sector van de bewakings- en/of toezichtsdiensten. De inhoudingsplicht geldt niet indien de opdrachtgever een particulier is.

Vanaf 1 juli 2024 breidt de inhoudingsplicht bij sociale schulden uit. Vanaf dan zullen ook professionele opdrachtgevers in de schoonmaaksector hieraan onderhevig zijn. Zij zullen tot 15% van de openstaande facturen moeten inhouden bij onbetaalde sociale bijdragen van meer dan 2.500 euro. Ook hier geldt dat de inhoudingsplicht niet van toepassing is bij particuliere opdrachtgevers.

15% en/of 35% van het factuurbedrag doorstorten

Of er sprake is van fiscale en/of sociale schulden kan worden nagegaan via de website checkinhoudingsplicht.be. Daar wordt alle informatie over RSZ-schulden en fiscale schulden in één overzichtelijk scherm weergegeven. Wanneer er geen inhoudingsplicht van toepassing is, is het mogelijk om een attest van raadpleging te downloaden en te bewaren. Dit is aan te raden. Hierdoor kun je later aantonen dat de inhoudingsplicht niet van toepassing was. Op het attest staat een einddatum. De factuur dient voor het verlopen van deze einddatum te zijn betaald, anders is het attest niet geldig.

Als er wel sprake is van fiscale en/of sociale schulden zal een deel van de factuur aan de overheid moeten worden betaald. Voor wat RSZ-schulden betreft, gaat het om 35% van het verschuldigde bedrag (excl. btw). De aannemer zal via zijn e-Box en/of op papier op de hoogte worden gebracht van de inhouding. Indien het schulden bij de FOD Financiën betreft, gaat het om een inhouding van 15% van het verschuldigde bedrag (excl. btw). De rest van de factuur kan gewoon aan de betrokken aannemer worden betaald, ook als er nog andere fiscale en/of sociale schulden openstaan.