De feestdagen zijn het ideale moment om het personeel te bedanken voor hun inzet gedurende het jaar. Een weloverwogen kerstgeschenk kan veel betekenen voor jouw medewerkers. Maar hoe kies je het juiste geschenk en wat zijn de fiscale regels en valkuilen? De onderstaande tips helpen je op de goede weg.

1. Kies een persoonlijk en passend geschenk

Het belangrijkste van een kerstgeschenk is dat het aantoont dat je het personeel waardeert. In een ideaal geval moet een geschenk passen bij hun interesses of behoeften. Het is een van de redenen waarom een persoonlijk geschenk, zoals een boek van iemands favoriete auteur, het altijd goed doet. Het probleem is uiteraard dat je iedereen gelijk wil en moet behandelen. Geef daarom het personeel een identiek cadeau, zeker bij personeelsleden op hetzelfde niveau, maar houd wel rekening met de persoonlijke interesses. Een goede oplossing is het geven van een cadeaubon die in verschillende winkels kan worden gebruikt. Ook een Bongo-bon die voor uiteenlopende activiteiten kan worden gebruikt, is een goed idee.

2. Houd rekening met de fiscale regels

Om optimaal te profiteren van fiscale voordelen, is het belangrijk om de grens van € 40 per werknemer niet te overschrijden. Vroeger was dit 35 euro. Blijf je binnen deze grens, dan is het geschenk 100% aftrekbaar voor de werkgever, niet belastbaar voor de werknemer en zijn er geen RSZ-bijdragen verschuldigd.

3. Overweeg een geschenk voor het gezin

Als de werknemers kinderen hebben, kun je overwegen om ook voor hen iets kleins mee te geven. Dit bewijst jouw waardering voor het hele gezin van de werknemer, wat de persoonlijke band met het personeel kan versterken. Naast de fiscale grens van veertig euro per werknemer geldt er ook een fiscale grens van 40 euro per kind.

4. Overweeg alternatieven voor traditionele geschenken

Elk jaar hetzelfde geschenk is natuurlijk maar saai. Er zijn ook andere manieren om met kerst iets extra’s te doen voor het personeel. Je kunt bijvoorbeeld een extra vrije dag toekennen. Of je kunt het personeel laten stemmen voor een goed doel waaraan het bedrijf met Kerstmis zal doneren. Ook leuk: een gezamenlijk kerstevenement voor het team. Deze alternatieven kunnen net zo positief worden gewaardeerd als materiële geschenken.

5. Pak het kerstgeschenk mooi in

Een fraai ingepakt kerstgeschenk verhoogt de waardering en het kerstgevoel. Besteed daarom ook aandacht aan het inpakken van het kerstgeschenk met feestelijk papier en linten. Kies voor een duurzame verpakking indien dit beter past binnen de bedrijfscultuur. Een goed gepresenteerd cadeau laat in ieder geval zien dat je moeite hebt gedaan en draagt bij aan de feestvreugde.

6. Vraag om feedback

Het is een goed idee om na de feestdagen anoniem feedback te vragen over de kerstgeschenken. Dit toont niet alleen dat je waarde hecht aan de mening van je personeel, maar helpt je ook om in de toekomst nog beter aan te sluiten bij hun wensen en voorkeuren. Zo kun je er zeker van zijn dat je geschenken in de toekomst nog meer gewaardeerd worden!