Het einde van het kalenderjaar is voor veel ondernemingen ook het einde van het boekjaar. En dit is een cruciale tijd voor ondernemers. Helaas worden er net nu vaak fouten gemaakt die impact kunnen hebben op de financiële gezondheid en de belastingaangifte van je onderneming. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende valkuilen en geven we praktische tips om deze te vermijden.

1. Onjuiste inventarisatie

Een correcte inventarisatie is essentieel voor een accurate financiële rapportage. Deze inventarisatie dien je nu te maken en niet binnen enkele maanden, wanneer je de belastingaangifte moet indienen. Fouten in de waardering van de voorraad kunnen leiden tot een vertekend beeld van de winst of het verlies en kunnen zware fiscale gevolgen hebben. Zorg er daarom voor dat alle goederen, zelfs die met een beperkte marktwaarde, opgenomen worden in de inventarislijst. Dit voorkomt problemen bij fiscale controles.

2. Onvoldoende cash reserveren

Zorg op voorhand voor voldoende reserves voor het betalen van onder meer de belastingen, de 13e maand, het vakantiegeld en het btw-voorschot. Te vaak worden ondernemers verrast door deze uitgaven, omdat ze niet opgenomen waren in de cashplanning. Proactief beheer van je cashflow voorkomt onaangename verrassingen!

3. Aan- en verkoopprocessen niet onder de loep nemen

Het einde van het boekjaar is het ideale moment om de onbetaalde facturen er weer even bij te nemen. Stuur herinneringen uit en zet eventueel extra stappen indien betalingen uitblijven. Vermijd te mild te zijn voor wanbetalers. Neem er meteen ook de aankoopprocessen bij. Ga na hoe je je cashflow in de toekomst kunt optimaliseren en betaal facturen zeker niet te vroeg, want dit kan je cashflow negatief beïnvloeden.

4. Op tijd factureren

Facturatiefouten zijn snel gemaakt. Facturen die te laat verstuurd worden, betekenen vaak dat ze ook te laat betaald worden. Digitaliseer en controleer je administratie regelmatig om fouten te minimaliseren. Het is belangrijk dat inkomsten en uitgaven aan het juiste boekjaar worden toegewezen. In een ideaal geval maak je facturen die betrekking hebben op dit boekjaar ook nog dit boekjaar op, dit maakt het voor zowel jou als de klant eenvoudiger om alles correct in de boekhouding te verwerken.

5. Onvolledige afsluiting van het boekjaar

Een grondige afsluiting van je boekjaar geeft je een helder inzicht in je financiële situatie. Dit stelt je ook in staat om snel bij te sturen waar nodig. Zorg ervoor dat alle facturen en kosten correct worden opgenomen. Reflecteer bovendien over je doelen van het afgelopen jaar. Identificeer waar je succesvol was en waar verbetering mogelijk is. Dit helpt je om de strategie voor het komende jaar te bepalen en om je onderneming op het juiste pad te houden.

6. Onvoldoende focus op planning en ontwikkeling

Stel een realistisch budget op, gebaseerd op je werkelijke cijfers en je toekomstplannen. Een budget is een essentieel instrument voor financiële planning en helpt je om je doelen te bereiken. Maak ook duidelijke cashflowprognoses en stel doelen voor het volgende jaar. Dit kunnen ook perfect persoonlijke doelen zijn. Evalueer daarom je eigen prestaties en identificeer verbeterpunten. Dit kan variëren van timemanagement tot het verwerven van een meer diepgaande kennis van je sector. Zelfontwikkeling is cruciaal voor het leiden van een succesvol bedrijf.