Aangemaakte reacties

13 berichten aan het bekijken - 21 tot 33 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Sidder,

    Terugbetaalde sociale bijdragen dienen inderdaad als inkomsten beschouwd te worden en ook zo op de fiscale aangifte te worden ingevuld, net zoals winsten of baten. Dit kan je dus zo gewoon meenemen in de boekhouding, net omdat je het eerder hebt afgetrokken.

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33
    In reactie op: Geen boekhouder als BV #3730

    Dag Strikje,
    Met een goed (online) boekhoudprogramma en basiskennis (die je dus wel hebt), is het zeker doenbaar om zelf je boekhouding uit te voeren. Zonder een goed boekhoudprogramma zou ik er wel niet aan beginnen, maar er zijn al oplossingen voor enkele euro’s per maand dus daar hoef je het zeker niet voor te laten.
    Er zijn ook zeker boekhouders die advies willen verlenen aan een uurtarief. Het merendeel van de boekhouders heeft hier geen probleem mee. Ze rekenen mogelijk wel goed door, maar als je niet te vaak vragen hebt, is dat zeker geen probleem. Sommige aanbieders van boekhoudsoftware hebben overigens ook zelf een hulplijn waar je terechtkan voor basisinformatie. Wel vaker hebben ze ook documentatie waarmee je aan de slag kan.

    Fijn weekend!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Hans,

    Je beroepsinkomsten en -kosten noteer je in Deel 2, Vak XVII – WINST UIT NIJVERHEIDS-, HANDELS- OF LANDBOUWONDERNEMINGEN. Wellicht is het volgende voor jou relevant:
    * Vak XVII – 1. Brutowinst van de eigenlijke exploitatie (excl. btw)
    * Vak XVII – 7. Sociale bijdragen (zie attest van het sociale-zekerheidsfonds)
    * Vak XVII – 8. Andere beroepskosten ( = Verschil tussen bruto winst en jaarwinst in resultatenrekening verminderd met uw sociale bijdragen )

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag tbakkerke,

    Het is niet omdat je aandelen hebt, dat je automatisch zelfstandig bent. Ook een werknemer kan aandelen hebben van het bedrijf hebben waarin hij werkt. Ze kunnen dus ook gerust in loondienst werken én je kan hen aandelen geven. Er zijn ook andere constructies mogelijk, bijvoorbeeld aandelen in ruil voor een inbreng in natura enzovoort. Mijn advies: bespreek het even met een boekhouder of accountant want het is sterk afhankelijk van wat voor jou het belangrijkste is en doorslaggevend is. Er zijn namelijk altijd voor- en nadelen.

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33
    In reactie op: oprichting CommV #3707

    Dag Ruben,

    Hier kan je alvast een voorbeeld vinden van statuten voor de commanditaire vennootschap: https://www.wonder.legal/be-nl/modele/statuten-commanditaire-vennootschap. Het blijft uiteraard aan te raden om je altijd juridisch te laten adviseren, ook over de voor- en nadelen van de verschillende vennootschapsvormen.

    Fijn weekend!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33
    In reactie op: Duplicaatfactuur #3693

    Dag Maeyegun,

    Goede vraag! Enerzijds worden er ook (technische) eisen gesteld aan digitale facturen. Het belangrijkste daarbij is dat ze niet te manipuleren zijn.
    De facturen zouden in dit geval dus altijd hetzelfde factuurnummer moeten hebben en dat zou de controleur moeten opmerken. Dat is natuurlijk ook bij een geprinte en gekopieerde factuur het geval.

    Daarnaast is er ook de fiscale bewaarplicht die stelt dat je ook andere documenten zoals brieven en mails moet bewaren. De fiscale controleur zou dus moeten kunnen kijken naar de mails waarbij de facturen zijn verzonden. Ook hierdoor is manipuleren opnieuw moeilijker geworden.

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33
    In reactie op: zelfstandig daytraden #3685

    Dag David,

    Best wel gek dat je geen boekhouder vindt.
    Het makkelijkste lijkt mij om gewoon een professional in te schakelen met een voldoende ruim netwerk.

    Hier kan je bijvoorbeeld je gegevens achterlaten en je even gratis laten bellen: https://blogbox.be/boekhouder-vinden/. Zij hebben een netwerk van honderden boekhouders en ze helpen jou bij het vinden van een geschikte boekhouder. Dit is volledig gratis (het zijn de aangesloten boekhouders die hiervoor betalen). Ik geef je deze link naar Blogbox mee omdat ik het bedrijf hierachter ken en weet dat dit betrouwbaar is, maar even googelen en je vindt gegarandeerd ook alternatieven.

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag LordVader,
    Een voordeel van alle aard is een voordeel dat wordt toegekend aan een werknemer (of hier: een bedrijfsleider). Hierop bestaan een aantal uitzonderingen (bv. maaltijdcheques of ecocheques), maar in principe worden dergelijke voordelen als een beroepsinkomen beschouwd en worden zij bij de verkrijger belast. Het voordeel wordt vermeld op de fiche 281.20 en is op te nemen in de belastingaangifte.
    Bij een bedrijfswagen en bij een laptop wordt het voordeel forfaitair bepaald.
    • 72 euro per jaar voor een pc, bepaalde basisrandapparatuur en/of printer inbegrepen;
    • Voor een auto is het een stuk complexer en speelt ook het CO2-percentage een rol. Zie o.a.: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/personeel_en_loon/voordelen_van_alle_aard/bedrijfswagens
    Uiteraard hoeft er geen sprake te zijn van een voordeel van alle aard. Als de laptop enkel zakelijk wordt gebruikt en geen privévoordeel oplevert is dit bijvoorbeeld het geval. Ook kan er een vergoeding worden gevraagd voor het privégebruik. Je boekhouder kan je hier zeker over informeren.

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Tineke,

    Algemeen
    Het is inderdaad zo dat je verplichte vermeldingen op je factuur zelf moet vermelden en niet in je factuurvoorwaarden moet opnemen.

    Bekijk het een beetje zoals de prijs of het btw-tarief: dat “verstop” je ook niet in je voorwaarden.

    Het is daarbij niet zo dat de vermelding op de allereerste pagina moet staan, het factuurgedeelte kan namelijk meerdere pagina’s beslaan, maar het moet wel in het factuurgedeelte staan.

    Vermelding op de factuur
    Maar nu: je hebt de juiste verplichte vermelding opgenomen. Tot 2013 schreef de wet namelijk het volgende:

    De belastingplichtige die handelingen verricht bedoeld in § 2 vermeldt op de facturen die hij voor die handelingen uitreikt, noch het tarief, noch het bedrag van de verschuldigde belasting maar brengt er de vermelding op aan “Belasting te voldoen door de medecontractant, koninklijk besluit nr. 1, art. 20” 3[of elke andere gelijkwaardige vermelding]3.

    Door de nieuwe Europese btw-regels schrijft de wet sinds 2013 het volgende voor:

    § 3. [1 De belastingplichtige die handelingen verricht bedoeld in paragraaf 2, vermeldt op de facturen die hij voor die handelingen uitreikt, noch het tarief, noch het bedrag van de verschuldigde belasting, maar brengt er de vermelding op aan ” Btw verlegd “.]1

    Het volstaat met andere woorden om “btw verlegd” te schrijven. Je mag wel nog steeds verwijzen naar KB 1 art. 20, voor veel klanten is dit duidelijker. Let wel op dat je, zoals de wet voorschrijft, niet het btw-tarief vermeldt. Gewoon “btw verlegd” schrijven is goed.

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Daniel,

    Buitenlandse btw kan je niet terugvragen in België. De teruggave moet aan Frankrijk worden gevraagd en dit gaat inderdaad via de tool Intervat-VatREFUND. Dit wordt dan doorgestuurd naar de buitenlandse fiscus die de aanvraag verder zal behandelen. In de praktijk log je inderdaad in bij Intervat en dien je daar gewoon een aangifte in. Bij type aangifte (onder ‘Aangifte via scherm’) vind je de optie ‘Vatrefund’ terug. Vervolgens doorloop je de verschillende stappen.

    Fijn weekend!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag bgryffroy,

    Ik merk dat je nog heel wat vragen hebt over het dagontvangstenboek. Het is inderdaad zo dat het per twaalf maanden moet worden bijgehouden, maar ik raad je aan om even dit kennisartikel te lezen: https://www.zelfstandige.vlaanderen/wat-is-het-dagontvangstenboek/. Zo krijg je een idee van wat het dagontvangstenboek is en wat er al dan niet in moet komen.

    Fijne dag!

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag RFBoekh.,

    Alle werkelijk gemaakte kosten mogen worden aangeven. Dit wil zeggen dat je bijvoorbeeld een deel van de elektriciteit, de gekochte balpennen, verwarming enzovoort kan inbrengen. Bij kosten die zowel een zakelijk karakter als een privékarakter hebben, zal je een verdeelsleutel moeten hanteren. Daarover valt het een en ander te vertellen, maar De Tijd publiceert alvast elk jaar een tool waarmee je eenvoudig je beroepskosten kan berekenen (zie: https://www.tijd.be/netto/belastingen/aangifte2020/zo-kiest-u-verstandig-tussen-de-forfaitaire-en-werkelijke-beroepskosten/10226598.html). Het lijkt er niet op dat de nieuwe tool al online staat, wellicht is dit nog even wachten tot eind mei.

    Houd er hoe dan ook rekening mee dat de forfaitaire beroepskosten vaak interessanter zijn, zeker omdat de verplaatsingskosten vaak net de grootste kost zijn.

    Lorenzo Risack
    Moderator
    Aantal berichten: 33

    Dag Roger,

    Een franchisingconcept is natuurlijk vooral interessant als je al een sterk merk en een bewezen concept hebt gecreëerd. Naar wat ik lees, is dit hier niet meteen het geval. Er zijn bovendien niet zo heel veel voorbeelden van succesvolle franchisingconcepten die zich richten op cafés. In het buitenland zijn er wel, maar dan gaat het om heel bijzondere concepten zoals de Ísey Skyr Bar.

    Er zijn natuurlijk een aantal alternatieven en je zou altijd een uitbater in je pand kunnen plaatsen, maar dan draag jij natuurlijk alle verantwoordelijkheid. Het lijkt me dat je toch vooral doelt op handelshuur – mits inderdaad een strenge selectie. Neem dan vooral ook maar even hun financieel plan door. Ook binnen een franchisingformule zou je overigens het pand aan de franchisenemer moeten verhuren.

    Als je toch een handelshuurovereenkomst zou overwegen, raad ik aan om het te laten opstellen door een jurist. Een handelshuurovereenkomst is van dwingend recht en je kan er niet zomaar van afwijken – waardoor er meteen ook weinig alternatieven zijn –, maar er zijn wel degelijk een aantal clausules die je in zo’n handelshuurovereenkomst kan opnemen en waarmee je jezelf extra kan beschermen. Denk maar aan een contractueel verbod om de huur over te dragen. Als je de risico’s van je privévermogen wil scheiden, kan je het een en ander natuurlijk in een vennootschap onderbrengen. Ook daarover kan een jurist je informeren.

    Ik hoop je hiermee geholpen te hebben,
    Lorenzo

13 berichten aan het bekijken - 21 tot 33 (van in totaal 33)