In het hart van elke succesvolle onderneming ligt een onuitputtelijke bron van kennis en expertise. In een snel evoluerende bedrijfswereld zijn kennisoverdracht en -behoud cruciaal voor duurzaam succes en innovatie. De juiste kennis zorgt ervoor dat je een streepje voor hebt op de concurrentie en dat je kunt blijven groeien en innoveren. Daarom is het belangrijk dat ondernemingen enerzijds inzetten op kennisbehoud en anderzijds op kennisoverdracht.

Kennisbehoud en kennisoverdracht

Kennisbehoud is het proces waarbij de kennis in een onderneming aanwezig blijft. Het gaat onder meer over het voorkomen dat personen met waardevolle kennis overstappen naar de concurrentie. Natuurlijk kan niet iedereen voor eeuwig in de onderneming aan de slag blijven. Zelfs met de beste bedoelingen kunnen pensionering en overlijden roet in het eten gooien. Daarom is het belangrijk dat ondernemingen ook inzetten op kennisoverdracht. Dit is het proces waarbij waardevolle informatie, vaardigheden en expertise worden gedeeld binnen een organisatie. Het speelt een sleutelrol in het stimuleren van innovatie, het verbeteren van de productiviteit en het behouden van competitief voordeel.

Strategieën voor kennisbehoud

Kennisbehoud gaat over het vasthouden van cruciale informatie binnen de organisatie. Dit betekent in de eerste plaats dat de belangrijkste informatie wordt vastgelegd. Hiervoor kun je documentatiesystemen gebruiken. Het gebruik van technologie om kennis efficiënt op te slaan en toegankelijk te maken, is daarbij belangrijk. Vergeet niet dat je hiervoor ook een cultuur van interne kennisdeling dient te creëren. De focus dient te liggen op het bevorderen van een omgeving waarin het delen van kennis wordt aangemoedigd en beloond. Tegelijkertijd is het belangrijk om waardevolle medewerkers met waardevolle kennis aan de onderneming te binden. Dit doe je door te zorgen voor een goede bedrijfscultuur waarbij kennisontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling wordt beloond. Ook het belang van een juiste verloning mag daarbij niet worden onderschat. Mensen met kennis van zaken moeten zich nu eenmaal gewaardeerd voelen.

Kennisoverdracht stimuleren

Het stimuleren van kennisoverdracht begint bij het vastleggen van de kennis in een documentatiesysteem (zie eerder). Daarnaast het belangrijk om ervaren medewerkers aan nieuwkomers te koppelen. Via coaching- en mentorschapstrajecten is het mogelijk om kennis over te dragen. Ook interne workshops en trainingen zijn daarbij belangrijk. Als een medewerker uiteindelijk toch vertrekt, is het belangrijk om duidelijke overdrachtsprotocollen en exitinterviews in te lassen. Dit houdt onder meer in dat de vertrekkende kennis wordt vastgelegd, wat de kennisoverdracht naar vervangers toe eenvoudiger maakt.

Uitdagingen en oplossingen bij kennisoverdracht en kennisbehoud

Een van de grootste problemen is de zogeheten tacit knowledge of stilzwijgende kennis. Het is niet altijd duidelijk over welke kennis men beschikt. Vaak heeft men dit pas door wanneer het te laat is. Ook het overwinnen van weerstand tegen verandering en kennisoverdracht is belangrijk. Sommige medewerkers vrezen dat ze hierdoor vervangbaar kunnen worden. Daarom is het belangrijk om te bouwen aan een juiste bedrijfscultuur die kennisdeling ondersteunt en beloont. Daarvoor is het essentieel om een open en collaboratieve omgeving te creëren waarin medewerkers zich gewaardeerd en aangemoedigd voelen om hun ideeën en ervaringen te delen. Dit omvat het belonen van kennisdeling, het faciliteren van regelmatige teambijeenkomsten, het aanbieden van workshops en het implementeren van systemen die het gemakkelijk maken om informatie te delen en te vinden.