Bij het openen van een nieuw verkooppunt is het een goed idee om nieuwe klanten hiervan op de hoogte te brengen en ze zo snel mogelijk kennis te laten maken met de nieuwe vestiging. Dit kan bijvoorbeeld door een grote openingsshow te organiseren, door te flyeren, door geschenkjes weg te geven en dergelijke meer. Een andere manier om nieuwe klanten te lokken, is door te werken met openingsprijzen. Dit zijn prijzen die lager liggen dan de gewone prijzen die men hanteert. Men kan dan aankondigen dat alle producten tijdens de eerste week van de opening met korting worden verkocht. Om misleiding te voorkomen, dien je bij het hanteren van openingsprijzen met een aantal regels rekening te houden.

Meedelen van openingsprijzen

Het is toegestaan om te werken met openingsprijzen die lager liggen dan gewoonlijk en om dit vooraf mee te delen. Het is wel belangrijk dat alle mededelingen hieromtrent zeer duidelijk zijn. Je moet echt duidelijk aangeven dat het gaat om openingsvoorwaarden. Je moet dit niet alleen duidelijk aangeven in de reclame of op de flyers, maar bijvoorbeeld ook in de winkel of in de etalage. Je moet ook communiceren gedurende welke periode de openingsprijzen zullen gelden, bijvoorbeeld één dag, één week of één maand. Het is aan te raden om een begin- en einddatum te vermelden. De periode waarin je openingsprijzen hanteert, mag in ieder geval niet langer zijn dan één maand.

Weergeven van de openingsprijzen

Bij openingsvoorwaarden is er nog geen referentieprijs om op terug te kijken. Toch wil dat niet zeggen dat je zomaar wat mag doen. De prijs moet echt lager zijn dan de prijs die je nadien zal hanteren. Je mag zelfs geen referentieprijs of een kortingspercentage weergeven, omdat er nog geen oude prijs is om de vergelijking objectief te maken. Daarom geef je gewoon aan dat het gaat om extra lage openingsprijzen zonder kortingspercentages of normale prijzen te vermelden. Het volstaat dat het voor de consument duidelijk is dat na de genoemde periode de normale prijzen zullen worden toegepast. Doordat het niet gaat om aangekondigde prijsverlagingen, is er wel een groot voordeel: ze kunnen ook tijdens de sperperiode worden toegepast.

Voor- en nadelen van werken met openingsprijzen

Het introduceren van openingsprijzen bij het lanceren van een nieuwe winkel komt met zowel voor- als nadelen. Enerzijds kunnen openingsprijzen potentiële klanten aantrekken en zo de naamsbekendheid van de winkel snel vergroten. Klanten zijn vaak geneigd om een nieuwe winkel uit te proberen wanneer er aantrekkelijke aanbiedingen zijn, wat op zijn beurt kan leiden tot mond-tot-mondreclame. Bovendien biedt het de mogelijkheid om snel een initiële klantenbasis op te bouwen en eventueel overtollige voorraad te verminderen.

Anderzijds kan het gebruik van sterk verlaagde prijzen de waardeperceptie van het merk of de winkel al meteen in het gedrang brengen. Starten met lage prijzen geeft geen gevoel van exclusiviteit. Klanten kunnen ook verwachten dat de prijzen altijd laag zullen zijn, waardoor het moeilijk kan worden om later de prijzen te verhogen naar een normaal niveau. Daarnaast kunnen de verminderde inkomsten uit deze lagere prijzen de financiële gezondheid van de nieuwe onderneming in haar cruciale beginfase al meteen onder druk zetten.