Het is voor ondernemers toegelaten om een uitverkoop te organiseren wanneer een versnelde verkoop van de productenvoorraad of het productassortiment is vereist. Daarbij moeten de bepalingen van het Wetboek van economisch recht worden nageleefd. Voordat een onderneming overgaat tot een uitverkoop is men verplicht om dit te melden bij de FOD Economie. In het Wetboek van economisch recht zijn de situaties opgenomen waaronder een uitverkoop kan plaatsvinden, alsook de regels die daarbij van toepassing zijn.

Situaties waarbij een uitverkoop is toegestaan

Een uitverkoop mag worden georganiseerd bij een stopzetting of een overname van de zaak, bij het overlijden van de verkoper, bij de sluiting of verhuizing van een verkooppunt of bij een gerechtelijke beslissing. Dit laatste wil zeggen dat de rechtbank de uitverkoop heeft bevolen of hiertoe aanleiding heeft gegeven. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een faillissement. Bij een overlijden zijn het de erfgenamen die niet van plan zijn om de activiteiten verder te zetten die de voorraad onder de benaming uitverkoop mogen verkopen. Als de uitverkoop het gevolg is van een overname, is het vereist dat het ging om de overname van het volledige handelsfonds en niet enkel van de voorraad zelf. Bij een stopzetting dient het te gaan om een volledige stopzetting, niet louter om een gedeeltelijke stopzetting.

Ook als de verkoper met pensioen gaat of als er belangrijke belemmeringen van de activiteiten zijn, bijvoorbeeld door ingrijpende werken in de straat, kan er een uitverkoop worden georganiseerd. Verder mag je een uitverkoop organiseren bij ernstige schade aan de voorraad door een ramp of bij restauratiewerkzaamheden die meer dan twintig werkdagen duren. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden mag het verkopen van de goederen niet langer mogelijk zijn. Bovendien is deze optie beperkt tot de detailhandel, groothandelaars zijn uitgesloten.

Regels bij het organiseren van een uitverkoop

Als een uitverkoop is toegestaan, mag enkel de huidige voorraad in uitverkoop worden verkocht. Het gaat om de voorraad op het begin van de uitverkoop. Er mogen dus geen nieuwe spullen worden ingekocht om in de uitverkoop aan te bieden. Je bent ook verplicht om bij aankondigingen of bekendmakingen duidelijk aan te geven wanneer de uitverkoop begint.

Mogelijk weet je nog niet wanneer de uitverkoop zal eindigen, omdat je daarvoor wacht tot wanneer alle producten zijn verkocht. Je hoeft daarom nog niet te vermelden wanneer de uitverkoop afloopt. In ieder geval mag de uitverkoop niet langer duren dan vijf maanden, behalve als het gaat om een uitverkoop omwille van een nakende pensionering. In dit laatste geval mag de uitverkoop tot een jaar duren. Als je tijdens deze periode de uitverkoop onderbreekt, bijvoorbeeld voor het jaarlijkse verlof, heeft deze onderbreking geen schorsende werking op de termijn van vijf maanden of een jaar. Een uitverkoop mag ook tijdens de sperperiode worden georganiseerd.

Bij een uitverkoop verwachten consumenten verlaagde prijzen. Je bent ook verplicht om de verkoopprijzen te verlagen. Het is zelfs zo dat je mag verkopen met verlies, dus onder de prijs die je zelf hebt betaald om de voorraad in te kopen.