In het ondernemerschap is er een gouden regel: je bent zo sterk als de zwakste schakel in je keten. Een van die schakels – vaak over het hoofd gezien, maar cruciaal voor je succes – zijn jouw leveranciers. Jij kan pas op tijd leveren als jouw leveranciers op tijd leveren. En jij kan enkel de gewenste kwaliteit bieden als jouw leveranciers dat ook doen. De keuze voor een leverancier kan dus enorm veel invloed hebben op de manier waarop klanten jouw bedrijf ervaren en beoordelen. Daarom doe je er goed aan om niet de eerste de beste leverancier te kiezen, maar om kritisch te zijn en heel gericht op zoek te gaan naar goede en betrouwbare leveranciers.

Leveranciers vinden en vervangen

Een goed begrip van de markt is essentieel, zeker als je leveranciers zoekt. Ga naar netwerkevents en zorg ervoor dat je kennis vergaart van welke partijen er zoal zijn. Leveranciers zijn als een verlengstuk van je onderneming: sommige zijn zo belangrijk dat ze nauwelijks vervangbaar zijn, terwijl anderen eenvoudiger te vervangen zijn. Vertrouwen op je intuïtie is mooi, maar dat alleen is niet genoeg. Ondernemen vergt ook strategie en overwogen keuzes. Dat geldt zeker bij het kiezen van leveranciers. Het vinden van de juiste balans tussen kwaliteit, prijs en betrouwbaarheid is een kunst.

De juiste leveranciers kiezen

Er zijn verschillende zaken waarop je kunt letten bij het zoeken naar leveranciers. Ga bijvoorbeeld na of ze tijdig leveren en of ze bereid zijn om hier zwart-op-wit afspraken over te maken. De tijdigheid van leveringen is nu eenmaal heel belangrijk. Vertragingen kunnen een domino-effect hebben dat jouw reputatie schaadt. Daarnaast zijn prijsafspraken essentieel. Onverwachte kosten of afwezige kortingen kunnen je marges flink beïnvloeden. En de kwaliteit moet natuurlijk ook goed zijn. Plaats proefbestellingen en inspecteer de kwaliteit. Doe dit niet één keer, maar blijf doorlopend kwaliteitscontroles uitvoeren. De kwaliteit dient namelijk altijd goed te zijn, ook na twee weken, na een jaar, na tien jaar …

Je zakelijke overeenkomsten met leveranciers moeten bovendien glashelder zijn. Zaken zoals exclusiviteit of minimale afname kunnen een wereld van verschil maken in je bedrijfsvoering. Daarnaast is een goede bereikbaarheid een must. Een snelle reactie bij vragen of problemen is goud waard. Ervaring in de sector kan een indicator zijn voor een leverancier zijn of haar expertise. Maar onderschat ook niet het belang van een goed terugnamebeleid, bijvoorbeeld bij overstock. Ook is het waardevol om te overwegen of je leverancier gedeelde waarden en normen heeft, iets wat de samenwerking kan vereenvoudigen.

Informatie vergaren over leveranciers

Bij het kiezen van een leverancier zal je dus het gesprek moeten aangaan met deze leverancier. Er zal veel aandacht gaan naar de overeenkomsten en naar de garanties die de leverancier al dan niet wil bieden. Kijk echter ook verder dan louter naar de documenten. Voer een scan uit en ga op zoek naar krantenartikelen die de reputatie bevestigen of die net het tegenovergestelde doen. Ook getuigenissen van andere ondernemers kunnen erg waardevol zijn bij het kiezen van een geschikte leverancier. Verder is het aan te raden om de jaarrekeningen en de cijfertjes uit te spitten, om zeker te zijn dat de leverancier aan zijn of haar verplichtingen kan blijven voldoen.