Online adverteren is een uitstekende manier om meer klanten aan te trekken en om je naamsbekendheid te vergroten. Het kan echter ook een complex proces zijn, vooral als starter. In dit artikel bespreken we waar je op moet letten bij het opzetten van online advertentiecampagnes. Daarnaast gaan we in op het verwerken van facturen van verschillende platforms waarop je kunt adverteren. Het gaat namelijk vaak om buitenlandse partijen en dat maakt het extra complex.

Definieer je doelgroep en doelstellingen

Voordat je begint met adverteren, is het belangrijk om duidelijk te weten wie je doelgroep is en wat je doelstellingen zijn. Wie wil je bereiken met je advertenties en wat wil je dat zij doen? Wil je bijvoorbeeld meer verkeer naar je website genereren of meer verkopen realiseren? Door dit vooraf goed te bepalen, kun je gerichter adverteren en kun je ervoor zorgen dat je budget effectiever wordt besteed. Elk advertentiekanaal heeft namelijk een eigen doelgroep en de manier waarop je deze doelgroep dient te bereiken, is bovendien afhankelijk van je doelstellingen.

Kies het juiste advertentiekanaal

Er zijn veel verschillende advertentiekanalen waar je uit kunt kiezen, zoals Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, Instagram Ads en meer. Elk kanaal heeft niet alleen zijn eigen voor- en nadelen, maar ook zijn eigen gebruikers. Dit moet je dus afstemmen met de doelgroep die je wil bereiken en de doelstellingen van je campagne.

Met Google Ads kun je bijvoorbeeld adverteren in de zoekresultaten van Google. Dit kan zeer effectief zijn, omdat mensen via Google vaak heel specifiek zoeken en jij hierop kunt focussen. Via Google Ads kun je dus een specifieke doelgroep bereiken die al interesse heeft in wat je aanbiedt. Met Facebook Ads kun je dan weer adverteren op Facebook. Facebook heeft een zeer breed publiek, wat het mogelijk maakt om verschillende doelgroepen te bereiken. Met de vele targetingopties kun je specifieke interesses, demografische kenmerken en gedrag targeten. LinkedIn Ads is ideaal om de zakelijke markt te bereiken. En Instagram Ads is populair om jongere doelgroepen en visueel ingestelde bedrijven te bereiken.

Maak een effectieve advertentie

Een effectieve advertentie heeft een goede headline, aantrekkelijke afbeeldingen of video’s en een duidelijke call-to-action. Zorg ervoor dat de advertentie aansluit bij de behoeften en interesses van je doelgroep en dat de boodschap duidelijk en aantrekkelijk is. Evalueer tussentijds je campagne en stuur eventueel bij, zodat je een optimale ROI kunt bereiken.

Verwerk facturen correct

Adverteren is over het algemeen niet gratis. Het verwerken van de kosten en facturen van deze campagnes kan complex zijn, onder andere omdat er vaak sprake is van buitenlandse partijen. Het is belangrijk om goed te begrijpen hoe dit werkt, vooral als het gaat om facturen van partijen buiten de EU.

Bij buitenlandse EU-partijen zal er in principe sprake zijn van verlegging van heffing. Je dient dan zelf btw te betalen in België, maar deze is meteen ook aftrekbaar. In sommige gevallen kan het zijn dat je geen factuur ontvangt, maar toch kosten moet boeken. De betaalde btw is dan niet aftrekbaar, maar in de inkomstenbelasting kan je de kost toch inbrengen. Je zal wel over een bewijsstuk moeten beschikken. Als je een goed boekhoudprogramma hebt, zal het boekhoudprogramma automatisch boekingsvoorstellen uitbrengen op basis van de door jou ingegeven parameters.