Het jaar 2024 staat voor de deur. De focus komt nog meer te liggen op e-commerce en daarbij rekent men op snelle en efficiënte zendingen. De verzendkosten lopen voor veel ondernemers hoog op en vormen nu al een aanzienlijk deel van de operationele kosten, zeker voor webshops. Gelukkig kun je als ondernemer het een en ander optimaliseren en slim besparen op de verzendkosten. De onderstaande tips helpen je op de goede weg.

Tip 1: Verklein de afstand

De afstand tussen het verzendingspunt en de locatie van de klant heeft een directe invloed op de verzendkosten. Overweeg daarom om gratis verzending te beperken tot regio’s waar je efficiënt en goedkoop kunt leveren. Door het gratis verzendgebied strategisch te kiezen, kun je veel besparen. Tegelijkertijd kun je er ook voor kiezen om het verzendingspunt dichter bij de klant te brengen, door te kiezen voor lokale magazijnen en lokale partners.

Tip 2: Laat klanten zendingen afhalen

Bied klanten de mogelijkheid aan om hun zendingen zelf af te halen. Ze hebben het dan sneller in huis en jij hoeft geen verzendkosten te betalen. Dit stimuleert mogelijk ook extra aankopen in de fysieke winkel. Sommige e-commercebedrijven geven klanten een korting als ze hun zending zelf komen afhalen in het magazijn. Zo wint iedereen erbij!

Tip 3: Bezorg zelf in de eigen regio

Voor zendingen in de eigen regio kun je wellicht goedkoop zelf instaan voor de bezorging. Dit is zeker het geval voor zendingen in de eigen stad. Het leasen of kopen van elektrische bezorgfietsen en het inschakelen van jobstudenten kan een kosteneffectieve en milieuvriendelijke oplossing zijn om pakketjes naar je lokale klanten te brengen. Het bespaart op brandstofkosten en voertuigonderhoud, terwijl je de ecologische voetafdruk verkleint.

Tip 4: Kies de juiste verzendpartner

Er bestaan veel verschillende bezorgdiensten en allemaal hanteren ze hun eigen tarieven en voorwaarden. De afmetingen en het gewicht van het pakje spelen daarbij een belangrijke rol. Over het algemeen loont het om pakjes zo klein en licht mogelijk te houden. Maar ook dan is het een goed idee om verzendtarieven te vergelijken. Er bestaat software die in staat is om voor elk pakketje automatisch de beste en goedkoopste verzendpartner te bepalen. Deze software kan zelfs voor jou het verzendlabel aanmaken.

Tip 5: Pakketjes slim verzenden

Wanneer je meerdere pakketten per maand verzendt, kan het lonen om te kijken naar zakelijke tarieven. Deze zijn vaak gunstiger dan standaardtarieven en kunnen leiden tot aanzienlijke besparingen. Bij sommige bezorgdiensten kun je bij voldoende grote volumes ook onderhandelen over de prijzen. Voor kleine webshops is dit vaak niet mogelijk.

Tip 6: Kies voor het juiste verpakkingsmateriaal

Kies verpakkingsmaterialen die jouw producten goed beschermen, maar die ook kostenefficiënt zijn. Soms is investeren in kwalitatief verpakkingsmateriaal op de lange termijn goedkoper, omdat het schade en dus retourzendingen vermindert. Extra tip: soms kun je pakketjes ook gewoon goedkoper verzenden, zonder extra verpakkingsmateriaal. Dit doe je door bijvoorbeeld een verzendlabel te kleven op de doos van het product zelf en door geen dozen in dozen te stoppen.

Tip 7: Verzendkosten doorberekenen

Aan een gratis zending kun je beperkingen verbinden, zoals een gratis levering binnen drie dagen. Wil de klant een snelle levering, een levering op een vast tijdstip of een levering in het weekend? Dan is het een goed idee om de verzendkosten door te berekenen. Een gratis afhaaloptie kan dan extra aantrekkelijk zijn voor klanten.