Ook in het internettijdperk moeten consumenten producten kopen. Alleen doen ze dat steeds vaker online in plaats van in een fysieke winkel. Hierdoor is het heel interessant geworden om een eigen webshop te beginnen, ook als je reeds een fysieke winkel hebt. Om een webshop te beginnen, moet je je inschrijven als zelfstandige. Gelukkig heb je er verder niet veel technische kennis voor nodig, want er bestaan kant-en-klare oplossingen.

Waarom een webshop beginnen?

Het kan niet ontkend worden dat de wereld van online shoppen niet te stoppen is. Elk jaar wordt er een significant bedrag besteed aan online aankopen. En ook voor jezelf is het interessant. Denk er maar eens over na: je winkel is altijd open en je hoeft er niet eens een pand in een dure winkelstraat voor te huren. Daarnaast kan je met digitale marketingtechnieken gemakkelijker een breed publiek bereiken dan met traditionele reclame.

Een goed plan om een webshop te beginnen

Voordat je je webshop lanceert, moet je duidelijkheid hebben over je markt. Wie zijn je concurrenten? Wat bieden zij aan? Hoe kan jij je onderscheiden? Het antwoord op deze vragen zal je helpen bij het definiëren van je doelgroep en prijsstrategie. Dit alles neem je op in je ondernemingsplan, waarbij je ook een aantal financiële vraagstukken zal oplossen.

Of je nu fysieke producten verkoopt of digitale diensten aanbiedt, je leveranciers moeten betrouwbaar zijn. Dit betekent niet alleen dat ze kwaliteitsproducten of -diensten moeten leveren, maar ook dat ze betrouwbaar zijn in hun leveringstijden. Betrek daarom ook de leveranciers in je ondernemingsplan. Hetzelfde geldt voor de verzenddienst, want dit zal voor een groot deel bepalen hoe snel en onder welke voorwaarden je kan leveren.

Webshop tot leven brengen

Een webshop hoort een winstgevende bezigheid te zijn en geen hobby. Daarom zal je je als ondernemer moeten inschrijven. Je ontvangt dan een ondernemingsnummer en een btw-nummer. Ook zal je een boekhouding moeten bijhouden. Vervolgens kun je jouw webshop opstarten. Daarvoor heb je een domeinnaam nodig. Je domeinnaam is meer dan alleen een adres, het vertegenwoordigt je merk. Het moet duidelijk, uniek en gemakkelijk te onthouden zijn.

De webshop kun je zelf ontwikkelen of laten ontwikkelen. WordPress in combinatie met een plug-in als WooCommerce kan ideaal zijn voor beginners. Voor geavanceerdere winkels kan je overwegen om Magento te gebruiken. Als technologie niet je sterkste kant is, overweeg dan om professionele hulp in te schakelen. Denk alvast na over de verschillende betalingsopties die je gaat aanbieden en wat dit betekent voor jouw administratie. Van traditionele methoden als Bancontact en Maestro tot digitale opties als PayPal: hoe diverser je aanbod, hoe groter de kans wordt dat klanten hun aankoop afronden.

Btw afdragen en administratieve verplichtingen

Als je een webshop hebt, moet je btw inhouden en doorstorten aan de Staat. Btw die je bijvoorbeeld aan leveranciers hebt betaald, kan je in aftrek nemen. Ook dien je een voorraad bij te houden en dit in je boekhouding op te nemen. Bij internationale verkopen wordt het al snel complexer, zeker als het om B2B-verkopen gaat. Dan hoef je wellicht geen btw aan te rekenen. Houd ook rekening met consumentenregels, bijvoorbeeld wat het herroepingsrecht betreft.

Nieuwe webshop promoten

Een geweldige webshop heeft maar weinig waarde als niemand ervan weet. Gebruik online marketing, zoals SEO en Google AdWords, om je zichtbaarheid te vergroten. Sociale media en mond-tot-mondreclame zijn ook krachtige tools. Overweeg ook kwaliteitslabels om het vertrouwen in je webshop te vergroten. In ieder geval is de concurrentie groot, dus wat de marketing betreft kun je eigenlijk nooit op je lauweren rusten.