Als je wilt starten als ondernemer, heb je kapitaal nodig. Hiervoor kan je bij verschillende geldschieters te rade gaan, gaande van business angels tot de huisbankier. Ook een win-winlening kan een interessante optie zijn. Dan schakel je de hulp in van vrienden en familie. Het komt ook voor dat bijvoorbeeld ouders een financiële gift willen doen en er niets voor in ruil willen, de zogeheten bankgift. Het kan dan een goed idee zijn om de bankgift te registreren.

Wat is een bankgift?

Een bankgift is een gift waarbij de schenking eenvoudigweg wordt gedaan door de fondsen van de bankrekening van de schenker over te schrijven naar de bankrekening van de begiftigde. Juridisch is er sprake van een bankgift bij verarming van de schenker, de intentie om te schenken en de aanvaarding van de schenking door de begunstigde. Het is aan te raden om een schriftelijke overeenkomst op te stellen waaruit de intentie van de schenker en de aanvaarding door de begiftigde moet blijken. Dit document wordt ook wel een pacte adjoint genoemd.

Onzekere termijn van 3 jaar

Vermeld zeker de datum op het document, dit is belangrijk voor wanneer de schenker binnen de drie jaar na het schenken komt te overlijden. Dan moet de ontvanger namelijk nog altijd successierechten betalen. Het pacte adjoint kan ook via een aangetekend schrijven worden uitgewisseld, waarbij de postdatum als bewijs kan dienen. En natuurlijk is er de datum op het rekeninguittreksel dat als bewijs kan dienen. De fiscus aanvaardt zo’n semi-vaste dagtekening om de datum van de bankgift aan te tonen.

Als het risico op overlijden binnen de drie jaar groot is, kan het een goed idee zijn om de schenking vrijwillig te registreren. Dan moet je meteen schenkbelasting betalen, maar je voorkomt dat je de hogere erfbelasting moet betalen. De schenkbelasting bedraagt in Vlaanderen 3% bij het schenken van roerende goederen aan kinderen of kleinkinderen en 7% bij het schenken van roerende goederen aan anderen. De erfbelasting kan in Vlaanderen dan weer oplopen tot 27%.

Registreren van de bankgift

Normaal gesproken is het zo dat je voor een schenking verplicht naar de notaris moet. Dat brengt extra kosten met zich mee. De notaris bracht dan ook de schenkbelasting in rekening en stortte dit door naar het registratiekantoor. Zoals eerder gezegd, is dit voor een bankgift niet verplicht. Vroeger kon je dit enkel registreren via een aangetekende zending of via een registratie ter plaatse in het kantoor Rechtszekerheid. Sinds 1 mei 2022 is het ook mogelijk om de registratie online te doen, via MyMinFin. Daarvoor dien je over een ondertekende, onderhandse akte te beschikken die in pdf-formaat wordt aangeboden. Dit kan ook een scan zijn van het document dat manueel is ondertekend.

Indien de bankgift aan alle wettelijke voorwaarden voldoet, wordt het geregistreerd. Je ontvangt dan ook een betalingsbericht en een bewijs van betaling. Als er niet aan de wettelijke voorwaarden is voldaan, krijg je een weigeringsbericht. Het blijft ook mogelijk om de registratie per post te doen of ter plaatse in het kantoor Rechtszekerheid. Dit laatste kan enkel op afspraak.