Als ondernemer moet je wel voorraden aanleggen. Zo ben je zeker dat je tijdig kunt blijven leveren en zo zijn je klanten tevreden. Een te ruime voorraad aanleggen, houdt dan weer risico’s in. Zo kan een deel van de voorraad onverkoopbaar worden, wat nadelige gevolgen heeft voor jouw bedrijf. Het gaat namelijk om producten die je niet meer aan de man kunt brengen, maar die wel nog altijd dure ruimte blijven innemen. Het is dan belangrijk om van de onverkoopbare voorraad af te raken.

Wat is onverkoopbare voorraad?

Bij onverkoopbare voorraad gaat het om producten in je voorraad die je niet meer kunt verkopen. Dit kunnen artikelen zijn die beschadigd of verouderd zijn of niet langer in de mode zijn. Het kan ook gaan om producten die door marktveranderingen niet langer gewild zijn bij je klanten. Ooit was er vraag naar deze producten, maar nu niet meer.

Waarom wordt voorraad onverkoopbaar?

Voorraad kan om verschillende redenen onverkoopbaar worden. Mode- en seizoensgebonden producten kunnen bijvoorbeeld na een bepaalde periode hun relevantie verliezen. Technologische artikelen kunnen achterhaald raken door nieuwere modellen. Bovendien kan een verandering in consumententrends of een economische neergang de vraag naar bepaalde producten doen afnemen. Soms kunnen producten ook beschadigd raken in het magazijn, waardoor ze ongeschikt worden voor de verkoop.

Stel, je runt een kledingwinkel en je hebt een grote hoeveelheid winterjassen die je niet hebt kunnen verkopen tijdens het seizoen. Deze jassen nemen nu ruimte in beslag die je zou kunnen gebruiken voor de nieuwe lente- en zomercollecties. In dit geval zou je kunnen overwegen om de jassen tegen een gereduceerde prijs te verkopen of te doneren aan een lokaal goed doel. Een ander voorbeeld is een elektronicawinkel met verouderde modellen smartphones. Deze kunnen worden gerecycled of met verlies worden verkocht aan exporteurs die er bijvoorbeeld in Afrika nog een markt voor hebben.

Risico’s en nadelen van onverkoopbare voorraad

Het vasthouden aan onverkoopbare voorraad brengt verschillende nadelen met zich mee. Allereerst is er de kost van de opslagruimte. Onverkoopbare producten nemen kostbare ruimte in beslag die je effectiever zou kunnen gebruiken voor producten die wel verkopen. Daarnaast is er het financiële aspect. Deze voorraad vertegenwoordigt vastgelegd kapitaal dat niet kan worden omgezet in inkomsten. Dit kan leiden tot cashflowproblemen, vooral voor kleinere bedrijven. Bovendien kan onverkoopbare voorraad leiden tot extra kosten, bijvoorbeeld bij verzekeringen, die de winstgevendheid verder beïnvloeden.

Ingrijpen bij onverkoopbare voorraad

Er zijn verschillende manieren om met onverkoopbare voorraad om te gaan. Een optie is het houden van een uitverkoop met flinke kortingen. Op deze manier kun je soms met verlies toch nog afraken van de onverkoopbare voorraad. Een andere optie is doneren aan liefdadigheidsinstellingen, wat niet alleen sociaal verantwoord is, maar wat ook kan resulteren in fiscale voordelen. Indien ze nog enigszins relevant zijn, kun je ze gebruiken als gratis toevoegingen bij andere verkopen. In sommige gevallen kun je onverkoopbare voorraad ook recyclen of er nieuwe producten van maken, wat kan helpen om afval te verminderen en duurzaamheidsdoelstellingen te ondersteunen. In het slechtste geval gaat de onverkoopbare voorraad naar de verbrandingsoven.